Rautaruukin teräsputkilaiturit

Rautaruukki Oy kehitti 1980 luvulla kelluvista teräsputkilaitureista joukon hyvin toimivia tuotteita ponttonilaiturien ”raskaaseen sarjaan”. Näitä laitureita Rautaruukki toimitti venesatamiin noin 200 kpl ja lisäksi jonkin verran ponttonisiltoja ja muita kelluvia erikoisrakenteita useisiin kohteisiin.

Teräsputkiponttonilaituri saavutti nopeasti jalansijaa laiturimarkkinoilla, erityisesti kohteissa, joissa olosuhteet ovat vaativia ja tilaajat asiantuntevia. Laiturintarvitsijoiden kannalta on harmillista, että Suomen laiturimarkkina kokonaisuudessaan on niin pieni, että vesirakenteet -liiketoiminta ei soveltunut Rautaruukin strategiaan ja se päätettiin ajaa alas vuonna 1997.

Toki Ruukin tuotteita koko ajan käytetään satamarakentamisessa hyvinkin paljon eri toimijoiden kautta. Pääasiassa kuitenkin rahti- ja matkustajasatamissa. Kelluvien venelaiturien myynti on ollut lähes nollatasolla. Käytännössä vain valtio on hankkinut kalasatamiin, yms. kohteisiin jonkin verran teräsputkilaitureita, jotka on toteutettu vanhojen piirustusten mukaan. Tämäkin toiminta on pysähtynyt työllisyysperusteisten hankkeiden toteutuskriteerien muututtua.

Rautaruukin laituriesitteessä oli aikanaan listattu hyvän laiturin ominaisuuksia seuraavasti:

  • Sellainen, mitä jäät eivät riko talven aikana.
  • Sellainen, mitä aallot eivät keinuta tolkuttomasti.
  • Sellainen, jonka vuosittaiset huoltokustannukset ovat mahdollisimman pienet.
  • Sellainen, joka on ja tuntuu kantavalta heti ensimmäisestä askeleesta.
  • Sellainen, joka niveltyy arkkitehtonisesti sulavasti ympäristöönsä.

Nuo ovat ominaisuuksia, jotka ovat itsestäänselvyyksiä, mutta joita läheskään kaikki markkinoilla olevat laiturirakenteet eivät edes auttavasti täytä. Ehkä siitä syystä ja ympäristötietoisuuden lisääntymisestä johtuu, että muutamat rakennuttajat ovat alkaneet taas pyytämään tarjouksia teräsputkiponttonilaitureista. Tämä on nähtävissä varsinkin poikkeuksellisen vaativiin olosuhteisiin sijoitettavien laitureiden osalta. Vaativuus voi johtua joko luonnonolosuhteista, kuormitettavuudesta tai ulkonäkösyistä. Kaikkiin näihin pystytään teräsputkirakenteella useimmiten löytämään ratkaisu, joka toimii, tyydyttää käyttäjiä ja on pitkäikäinen.

Yksi merkittävimmistä teräsputkilaiturin eroista muunlaisiin runkoratkaisuihin on se, että laituri voidaan toteuttaa lähes kuinka pitkänä tahansa ilman nivelliitoksia, jotka muissa ratkaisuissa ovat se heikko kohta etenkin kovissa olosuhteissa. Näin laiturista tulee myös sitä vakaampi, mitä pidempi se on. Toinen merkittävä ero muihin materiaaleihin on se, että muotoja voidaan käyttää varsin vapaasti, ilman, että se heikentää rakenteen kestävyyttä tai muita ominaisuuksia. Teräs on joustava ja luja materiaali, joka ei aallokon tai jäiden paineista juurikaan välitä.

Onhan teräsrakenteissa huonojakin puolia, mutta suurin osa niistä on vältettävissä huolellisella suunnittelulla ja valmistuksella. Usein kuulee ”asiantuntijoiden” tietävän, että teräslaiturit ruostuvat nopeasti pilalle. Näin varmasti on joskus käynytkin, jos rakenteiden yksityiskohtia ei ole tarpeeksi mietitty ja/tai, jos pintakäsittely on tehty huonosti. Laitureita on tehty myös kokonaan ilman pintakäsittelyä, jolloin rakenteisiin on mitoitettu kohtuullisesti ruostumisvaraa. Tämä on kuitenkin jonkin verran riskialtis tapa varsinkin, jos laiturin kautta johdetaan aluksiin sähköä.

Nykyisin teräslaiturit pintakäsitellään käytännössä aina sijoitus- ja käyttöolosuhteiden vaatimalla tavalla. Tämä asia tilaajan on syytä varmistaa, kun on laituria tilaamassa, samoin kuin suunnittelun ja konepajatyön taso. Oikein tehty pintakäsittely kestää ilman huoltomaalauksia 20 – 30 vuotta, eli saman ajan, kuin laiturin puurakenteet. Kun pinnoite tuollaisin välein korjataan niiltä osin, kuin se on vaurioitunut, on teräsrakenteen ikä todella pitkä. Eihän 100 -vuotias teräksinen perinnelaivakaan ole mikään harvinaisuus.

Mikäli haluat lisää tietoa teräsputkilaiturien kehitysnäkymistä ja käyttömahdollisuuksista, ota yhtyettä allekirjoittaneeseen.

Tapio Sarkola
Reittitiimi Oy

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.